|

محمود ابوحمداء: من همان رنجی را که مستند میکنم، زندگی میکنم و این باعث میشود هر تصویر بسیار سنگینتر شود.
محمود ابوحمداء عکاس فلسطینی اهل غزه است که در دانشکده علوم کاربردی دانشگاه غزه در رشته چندرسانهای تحصیل کرده است. او در عکاسی از طبیعت و غذا تخصص دارد و از سال ۲۰۱۱ در زمینه عکاسی بهصورت حرفهای فعالیت میکند. حمداء در ۱۴ سال گذشته تجاوزات، تشدید تنشها و بمبگذاریهای متعددی را در غزه پوشش داده است. در سال ۲۰۲۳، به خاطر کارش در نوار غزه، برنده جایزه تأثیرگذار لوسی شد.

او محاصره، آوارگی، بمباران و تهدید مداوم و گرسنگی را تجربه کرده و شاهد کشته شدن بیش از 270 نفر از همکارانش بودهاست. او با ممنوعیت مطبوعات بینالمللی توسط اسرائیل، همچنان به تنهایی به مستندسازی زندگی روزمره در غزه ادامه میدهد، در حالی که خودش با همان خطرات روبروست.
در مصاحبهای که اخیرا با بیک دپورتر(Bieke Depoorter) انجام داده بیان کرده: «داستانهای زیادی وجود دارد که مستندسازی کامل آنها دشوار است، مانند زندگی در کنار خانوادههایی که از گرسنگی، جراحات شدید یا جراحات متعدد در یک خانواده رنج میبرند. این داستانها اغلب نیاز به پیگیری طولانی مدت و مستمر دارند که میتواند روزها و گاهی حتی ماهها طول بکشد. اما چالش اصلی با چنین داستانهایی، که ما آنها را بسیار ضروری و مهم برای گفتن میدانیم، خطر مداومی است که از هر طرف، در هر مکان و زمانی ما را احاطه کرده است.
من همان رنجی را که مستند میکنم، زندگی میکنم و این باعث میشود هر تصویر بسیار سنگینتر شود.
این کار بسیار دشوار است، زیرا من از مردم در حالی که دائماً نگران خانوادهام بودم، عکس گرفتهام و از گرسنگان در حالی که خودم گرسنه بودم، عکس گرفتهام. من همان رنجی را که مستند میکنم، تجربه میکنم و این باعث میشود هر تصویر بسیار سنگینتر شود.
گاهی اوقات احساسات بر کار روزنامهنگاری غلبه میکند که این امر تأثیر زیادی بر مستندسازی میگذارد و گاهی مجبور میشویم فیلمبرداری را به تعویق بیندازیم. اغلب، ساعتهای طولانی را خارج از قاب دوربین میگذرانیم، با مردم صحبت میکنیم و در میان آنها مینشینیم تا این مانع شکسته شود و آنها با ما احساس راحتی کنند و ما نیز به آنها احساس نزدیکی کنیم.»
او در ماه گذشته، در عراق نمایشگاه عکسهایش را برپا کرد و امیدوار است که صدای رنج مردم کشورش از طریق تصاویر به گوش جهان برسد.
منبع: وبگاه مگنوم فتو magnumphotos





















|